כותבים עלינו

השבת אבידה

נהג מונית ערבי החזיר אבידה והוזמן לישיבה תיכונית והעניק לתלמידיה שיעור בהלכות השבת אבידה  

כתבה בידיעות אחרונות 

ויסאם פדילה, נהג מונית מהכפר טירה, מצא ארנק ובו אלפי שקלים • הוא איתר את בעליו, ראש ישיבה ברעננה, החזיר לו את רכושו, ולבקשתו העביר לתלמידיו שיעור בהלכות השבת אבידה
תמר טרבלסי חדד | כתבתנו לענייני חינוך
איך קורה שנהג מונית ערבי מוזמן לישיבה תיכונית ומעניק לתלמידיה שיעור תורני? זה סיפור מחמם לב שהתרחש במציאות עגומה של חשדנות ואיבה הדדית.

גיבור הפרשה הוא ויסאם פדילה מהכפר טירה. בעת שנסע בכביש ברעננה הבחין בארנק ובשטרות מפוזרים על הכביש. פדילה לא היסס, עצר, ירד מהמונית ואסף את השטרות. כשסיים לספור נדהם לגלות שמדובר בכמה אלפי שקלים. בארנק היה גם כרטיס אשראי. מה היה עושה אדם אחר? לפדילה לא היו התלבטויות. במקום להכניס את הכסף לכיס נסע מיד לתחנת המשטרה, דיווח על המציאה וביקש סיוע באיתור בעל הכסף. בבדיקה התברר שהארנק שייך לאבינועם אלמגור, ראש הישיבה התיכונית אמי"ת חברותא ברעננה.

פדילה נסע לשם ומסר לאלמגור את הארנק האבוד. ראש הישיבה הנרגש הודה לפדילה והזמין אותו לספר לתלמידים על המעשה הטוב שעשה. במקום ללכת לשיעור מתמטיקה ולשיעור גמרא, נקראו התלמידים להתייצב בבית־המדרש שם נשא בפניהם פדילה פרק בהלכות השבת אבידה לבעליה. הוא סיפר להם על הכסף שמצא ועל החלטתו לאתר את בעליו ולהשיב אותו לידיו. "ההורים שלי חינכו אותי, וגם בכפר חונכתי כך, שאם מצאת דבר יש להחזיר אותו לבעליו. אם זה קורה לכם תהיו בני אדם ותעשו אותו דבר", אמר לתלמידים. הם הריעו לו במחיאות כפיים סוערות.

מתברר שמדובר בצדיק סדרתי. פדילה סיפר כי בעבר מצא תיק וארנק של תושבת הרצליה פיתוח, איתר את כתובתה, החזיר לה את האבידה וקיבל ממנה חיבוק נרגש.

אלמגור אמר כי המוטו של הישיבה הוא לעשות משהו טוב למישהו, וכי המעשה של פדילה מבטא זאת היטב. "השיעור שלמדנו הוא שכל אדם באשר הוא יכול לעשות טוב, וכי לא תמיד מה שרואים וחושבים מראש על אדם מלמד על פנימיותו ועל מעשיו. ראיתי במקרה הזה הזדמנות לחנך לאזרחות טובה והכרת הטוב. היה לי חשוב שהתלמידים ישמעו את ויסאם גם כדי לשבור סטיגמות שיכולות להיות אצל חלקם וגם כדי שיבינו שראוי וניתן ללמוד מכל אדם"

קישור לכתבה בידיעות אחרונות :

https://www.yediot.co.il/articles/0,7340,L-5258795,00.html?

תלמידי ישיבת אמי"ת חברותא חגגו פורים עם ילדי עמותת "חברים לרפואה"

תלמידי ישיבת אמי"ת חברותא בכפר בתיה, החליטו לצרף לשמחת הפורים שלהם את ילדי עמותת "חברים לרפואה", וערכו עבורם הפנינג פורימי מרהיב.

ביום חמישי האחרון הגיע למתחם ישיבת חברותא אוטובוס מלא חניכים ומדריכים מעמותת "חברים לרפואה", המסייעת לילדים נכים. את המבקרים, קיבלו בידיים פתוחות תלמידי הישיבה וצוות אנשי מקצוע ומתנדבים, ויחד הם חוו הפנינג פורים.

קרפים, נקניקיות, פופקורן, צמר גפן מתוק, פיתות בטאבון, שתייה ומתוקים בשפע חיכו לאורחים. במקום הופעלו דוכנים ופעילויות שונות ובהמשך צפו כולם יחד במופע להטוטי קרקס. במהלך היום, ליוו תלמידי הישיבה את האורחים, וחוו איתם את היום המהנה.

בתום האירוע קיבלו הילדים בלוני הליום, שיפודי ממתקים, חולצות שהודפסו לאירוע וגם מזכרת – כוס מלאה ממתקים. 

מי שעמלו על האירוע הזה במשך חודש שלם הם תלמידי כיתה ט' של הישיבה. במשך תקופה, יצאו להתרים כסף וממתקים לאירוע. תלמידי השכבה היו גם אלה שניצחו על האירוע עצמו, ועזרו לנהל אותו ולדאוג שהכל פועל כשורה.

הרב אבינועם אלמגור, ראש ישיבת אמי"ת חברותא בירך את התלמידים אשר עמלו להצלחת הקרנבל: "התגייסותם של התלמידים למען שמחת הפורים של ילדי 'חברים לרפואה' נובעת מהאני מאמין של הישיבה – 'הדבר הכי חשוב הוא לעשות טובה למישהו'. התלמידים מתגייסים תדיר למבצעים התנדבותיים שונים בקהילה ולמען המדינה , ומתוך כך רוכשים תחושת ערך ושוויון".

דריל דייויס עם תלמידי ישיבת אמי"ת חברותא. צילום מטי שטרן ,שגרירות ארה"ב

איזה זמר אמריקאי הגיע לבקר בישיבת אמי"ת כפר בתיה?

במסגרת שיתוף הפעולה בין רשת בתי החינוך אמי"ת ושגרירות ארה"ב, נפגשו תלמידי מגמת המוזיקה בישיבת אמי"ת חברותא כפר בתיה עם הזמר, דריל דייויס

במסגרת שיתוף הפעולה בין רשת בתי החינוך אמי"ת ושגרירות ארה"ב, נפגשו תלמידי מגמת המוזיקה בישיבת אמי"ת חברותא כפר בתיה עם הזמר האפרו-אמריקאי דריל דייויס, אשר הגיע לישיבה לסדנת בלוז מיוחדת עבורם.

המפגש התקיים במסגרת סיור אותו ערך הזמר בארץ , במהלכו נפגש עם בני נוער ממגזרים ואוכלוסיות שונות, וערך סדנאות מוזיקה והעצמה. בארה"ב ידוע דייויס, בהרצאות שהוא מעביר בנושא קבלת האחר, בין השאר גם במפגשי קו קלאס קלאן, אליהם הוא נוהג להגיע ללא הזמנה, במטרה להוכיח כי ניתן להתיידד אחד עם השני. הרב אבינועם אלמגור, מנהל ישיבת אמי"ת חברותא: "אנו מודים לשגרירות ארה"ב על ההזדמנות לפגוש מוזיקאי ושוחר שלום אמיתי, שהעניק לתלמידים רבות מנסיונו המוזיקלי והאישי".

סוכה של ערבות הדדית

לקראת חג הסוכות יצאו תלמידי רשת אמי"ת ברחבי הארץ לסייע למתקשים בבניית סוכות.

תלמידי ישיבת אמי"ת חברותא פרסמו כי הם מעוניינים לסייע בבניית סוכות לקשישים, מוגבלים ואחרים המתקשים בבניית הסוכה בביתם.

אוראל טובול שהיה שותף בצוות בנית סוכות של בית החינוך אמי"ת רמלה סיפר כי הם התחלקו לצוותים ועל פי כתובות שקיבלנו מראש הם יצאו לבנות סוכות עבור אלו שלא מסוגלים לעשות זאת בעצמם, "נפלה בחלקנו זכות גדולה להקים סוכות עבור אחרים וזו מצווה גדולה בוודאי לאחר יום הכיפורים".

במרכז הטכנולוגי אמי"ת אשקלון הציבו צוותי המורים והתלמידים מטרה לעצמם – 15 סוכות ביום. רכזת החינוך החברתי בבית החינוך קרן אור אזולאי מספרת כי כמות המבקשים עזרה היתה כה רבה עד שהוחלט כי צוותי המורים והתלמידים יסייעו קודם כל לקשישים או חולים ימשיכו לסייע לשר הפונים.

יאיר אריכא מישיבת אמי"ת נחשון סיפר, "הגענו לביתה של קשישה ובנינו עבורה את הסוכה. היה משמח מאוד לראות את האושר בעיניים שלה למראה הקבוצה שבאה לבנות את הסוכה – ולמראה הסוכה שהקמנו עבורה".

מנהל ישיבת אמי"ת חברותא רעננה, אבינועם אלמגור, אמר כי "המוטו החינוכי בישיבה שלנו הוא – הדבר החשוב ביותר בעולם הוא לעשות טובה למישהו – וכך בחרנו לקבל גם את חג הסוכות, בעזרה לאלו שמתקשים, לחגוג גם הם את חג הסוכות. התחלנו בעבודה לפני יום הכיפורים, ונמשיך בה עד ערב החג – כל עוד תידרש עזרתנו".

יזהר אפגן הוסיף כי המטרה היתה "מלבד היכרות עם מצוות הסוכה וההלכות התלויות בה, לסייע לקהילה ולעזור למי שאין ביכולתו לבנות סוכה. אני גאה בתלמידי בית החינוך שלקחו את היוזמה הזו וביצעו אותה בשמחה רבה".

חסד לפורים: משמחים ילדים 'מיוחדים' בישיבת חברותא

השבוע התקיים יום כיף לילדים בעלי צרכים מיוחדים בישיבת "חברותא" ברעננה במסגרת אירועי חודש אדר. על היוזמה עבדו תלמידי כיתה ט' בישיבה יחד עם ארגון "חברים לרפואה" שהצליחו ליצור יום שלם של הנאה ושמחה לילדים שהשמחה לא תמיד מנת חלקם.

השבוע התקיים יום כיף לילדים בעלי צרכים מיוחדים בישיבת "חברותא" ברעננה במסגרת אירועי חודש אדר.

יוזמה מבורכת בין תלמידי כיתה ט' בישיבת "חברותא" לבין ארגון "חברים לרפואה" הצליחה ליצור יום שלם של הנאה ושמחה לילדים שהשמחה לא תמיד מנת חלקם.

במהלך החודש האחרון, עמלו תלמידי המחזור על הפקת אירוע זה על בסיס תרומות בלבד. התלמידים אספו תרומות של מזון ושל כסף מרשתות מזון ומגופים שונים. אומנים שונים התנדבו להציע את מרכולתם ויחד נוצר הפנינג לתפארת.

בבוקר הגיע אוטובוס עם עשרות ילדים בעלי צרכים מיוחדים ומתנדבים מארגון "חברים לרפואה" לרחבת הישיבה. הילדים התקבלו בשמחה ובהתלהבות על ידי תלמידי הישיבה שפצחו איתם בהרקדה סוערת. האווירה סחפה אחריה את כל הנוכחים שהתרגשו למראה הילדים המאושרים.

בהפנינג נהנו הילדים ממגוון פעילויות כמו דוכני יצירה, מעגל מתופפים, ציירת קריקטורות, מאפרת, דוכני מזון, ממתקים והגרלת פרסים. גולת הכותרת היתה הופעה של להטוטן שהפליא בכישוריו.

אהרון מאיר, 17, תלמיד בישיבה מספר: "חשבנו שנשמח את הילדים אבל זה משמח אותנו יותר. באנו בשביל לתרום אבל יוצא שכולנו נהנים. אין הבדלים בינינו".

אליהו ליברטי, תלמיד כיתה ט', נראה עייף אך מרוצה ושיתף אותנו בתחושותיו: "עבדנו קשה חודש שלם. המאמצים לא היו לשווא. החיוכים של הילדים פה והאווירה השמחה שיצרנו שווים כל דקה של עבודה".

הרב אבינועם אלמגור, מנהל ישיבת חברותא, אומר בסיפוק: טבעי לנו שהילדים באו לפעילות כזו שהיא בעצם ממחישה את תפיסת העולם של הישיבה. התלמידים יחד עם המדריך והר"מ שלהם הגדילו לעשות ומימשו באופן מעשי ולא תיאורטי את הערך אליו מחנכת הישיבה. יהי רצון שה' ייתן לנו את הכח להמשיך".

לכל איש יש שם וקדיש

תלמידים מרשת אמי"ת אמרו היום קדיש ליד קברי חיילי צה"ל שאיש לא ערך להם אזכרה פרטית

50 תלמידים מישיבת אמי"ת חברותא שבכפר בתיה ביקרו היום בבית העלמין הצבאי ברעננה בשליחות ייחודית. לדברי מנהל בית הספר, הרב אבינועם אלמגור, מדי שנה התלמידים נוסעים לבית עלמין צבאי בארץ, כדי לעלות ולומר קדיש מעל קברי חיילים בודדים וכאלו שאין מי שיאמר קדיש מעל קברם. בין חללים אלה נמצאים גם פליטי שואה ששרדו את המלחמה, עלו בגפם ונפלו בקרבות מלחמת השחרור ב-48'.  

היום (ג'), כשעה לפני הטקס הצבאי הממלכתי, הגיעו המשפחות וערכו טקסי אזכרה פרטיים ליקירים. תלמידי הישיבה מכפר בתיה הבחינו כי ליד רבים מהקברים של חללי מבצע קדש ומלחמת ההתשה עומדות אימהות קשישות לבדן. האמהות התרגשו מההצעה ללמוד משניות ולומר 

קדיש לעילוי נשמת הבן.

אריאל טוויל, אחד התלמידים שהשתתף במבצע סיפר: "מבחינתנו הקדיש על הקברים המיותמים של אותם חללי מלחמת העצמאות היא המעט שאנו יכולים לעשות למען מי שאנו חייבים לו כל כך הרבה".  
לדברי הרב אלמגור, הפעילות ביום הזיכרון לחללי צה"ל היא חלק קטן מהפעילות החינוכית המתבצעת בישיבה. בין השאר התלמידים מתנדבים לאורך כל השנה בבית לוינשטיין הסמוך לישיבה, ובתיאום עם הנהלת המקום ומשפחות הנפגעים, הם מניחים תפילין לפצועים ומקריאים להם ספרים ועיתונים. 
הרב אלמגור הוסיף כי "חינוך אמיתי אפשר לרכוש במקומות הללו – לא בכיתות מול לוח, אלא בבית לוינשטיין ובחלקה הצבאית בבית העלמין".  

 תלמידים יגידו קדיש על נופלים עריריים
תלמידי רשת אמי"ת יערכו אזכרות ויאמרו קדיש על קברי חללים עריריים. התלמידים יציעו למשפחות שכולות להשלים להם מניין על מנת לומר קדיש ואזכרה על קבר הנופלים
תלמידי בתי החנוך של רשת אמי"ת יגיעו ביום הזיכרון לחללי צה"ל לבתי העלמין ברחבי הארץ, ויקיימו טקסי אזכרה לחללים עריריים אשר איש לא פוקד את קברם. התלמידים גם יציעו למשפחות שכולות אשר רוצות בכך להשלים עבורם מניין תפילה עבור קיום הטקס המסורתי ואמירת קדיש.

הרעיון נולד מיוזמה של תלמידי ישיבת אמי"ת חברותא מכפר בתיה ברעננה שהתנדבו לכך בשנה שעברה בוקר יום הזיכרון לחללי צה"ל בבית העלמין הצבאי ברעננה, שם התפזרו בין החלקות כדי לאתר קברי חיילים שבני משפחותיהם נפטרו כבר ואיש לא עלה על קברם.
בשעה שלפני הטקס הרשמי הצבאי, מגיעות המשפחות ועורכות טקסי אזכרה פרטיים ליקירים. הזמן עושה את שלו ובלא מעט מן הקברים יש בני משפחה ספורים, לעיתים רק אימהות קשישות ועל הקבר לא נערכת אזכרה. הרב אבינועם אלמגור מנהל ישיבת אמי"ת חברותא, שיחד עם תלמידיו הציע עזרה למשפחות, סיפר כי "רבים התרגשו מאוד להצעת התלמידים ללמוד משניות ולומר קדיש לעילוי נשמת הבן, הגענו לחלקות שעליהן עמדה אם קשישה לבדה ולאחר שערכנו אזכרה לבנה היא סיפרה שכבר שנים שאין מנין לאזכרה ולאמירת הקדיש על הבן"
הרב אלמגור סיפר על היוזמה למנכ"ל הרשת ד"ר אמנון אלדר וזה אימצו וקיבל החלטה להרחיבו לכל בתי החינוך ברשת בכל רחבי הארץ. אלדר אומר כי " זהו חסד של אמת , העשיה החינוכית של תלמידים המתנדבים במקום כזה ובשעה כזו ומחונכים לחסד אמיתי, היא משמעותית, זו מצווה וזכות לתת למען אלו שנתנו את הכל למען המדינה "
לקראת יום הזיכרון, יצאו תלמידי בית החינוך אמי"ת דביר בבית שמש לבית העלמין לפני טקס יום הזיכרון וניקו את החלקה הצבאית ואת המצבות לקראת הגעת המשפחות השכולות. צחי לב רן, מנהל אמי"ת דביר, אמר כי "זוהי גאווה וכבוד עבורינו לנקות את המצבות של חללי צה"ל ולהביע בכך ולו מעט מהכבוד שאנו רוחשים להם ולמשפחותיהם”.  

קדיש על חללי צה"ל: התלמידים הגיעו ל"קברים היתומים"

הבוקר, יום הזיכרון לחללי צה"ל הגיעו תלמידי ישיבת אמי"ת חברותא מכפר בתיה ברעננה לחלקה הצבאית בבית העלמין בקרית שאול וקיימו טקסי אזכרה לחללים עריריים אשר איש לא פוקד את קברם. התלמידים גם הציעו למשפחות שכולות אשר רוצות בכך להשלים עבורם מניין תפילה לאזכרה ואמירת קדיש על קבר יקיריהם

על קברו של שמעון עורקובי הי"ד בבית העלמין בקרית שאול , פגשו הרב אבינועם אלמגור מנהל הישיבה ומנין מתלמידיו את בנו יחידו, שלא הכיר את אביו שנפל בעת מלחמת ששת הימים כשרעייתו היתה רק בהריון. לבקשת הבן הצטרפו אליו התלמידים והשלימו מנין לאזכרה ולאמירת הקדיש.

יעקב לנדוירט תלמיד כיתה י"א אומר שהאזכרה היתה שעה של תודה והוקרה לחללים ולבני משפחותיהם.

הרב אלמגור אומר כי מדובר ביום בעל עוצמה חינוכית אדירה, מבחינת התלמידים המתנדבים במקום כזה, זהו חינוך לעשיית חסד אמיתית. " יש לנו את הזכות לתת משהו מעצמנו למען מי שמסרו נפשם למעננו "

תלמידי רשת אמי"ת מכל הארץ יצאו עם תלמידיהם לבתי העלמין, להשתתף בטקסים ולהשלים מנין לבני משפחות שכולות על קברי יקיריהן.

"מדובר בשעת החינוך המשמעותית ביותר שניתן לתת לתלמידים ביום הזה" אמר מנכ"ל אמי"ת, ד"ר אמנון אלדר, "אנו שואפים לחבר את תלמידנו לכלל ישראל ולעשיה למען החברה והמדינה, אזכרה ואמירת קדיש לכבוד הנופלים היא המעט שאנו יכולים לעשות למענם "